Campdevànol farà les primeres Jornades de Memòria Democràtica el cap de setmana del 24, 25 i 26 de març amb diversos actes. Campdevànol durant la Guerra Civil Espanyola va patir diferents bombardejos: el 23 i el 27 de gener i el 2 de febrer. Però el del 27 de gener va ser especialment cruel i sagnant, ja que hi va haver prop d’una trentena de morts entre civils i soldats Per aquest motiu, es va decidir centrar les Jornades de Memòria Democràtica en aquest fet concret. Segons l’alcaldessa, Dolors Costa, l’objectiu “és per un reconeixement a totes les persones que van perdre la vida en aquells dies i no deixar que, el que va passar a Campdevànol, caigui en l’oblit”.

Els actes s’iniciaran el divendres 24 de març a les 18.30h amb la inauguració d’una exposició única a Campdevànol, que porta per títol La Retirada. L’ofensiva a Catalunya. El comissari és Lluís Bassaganya, director del Museu de la Retirada de Camprodon. Ell mateix oferirà una petita conferència, per posar el públic en context, i tot seguit s’inaugurarà l’exposició, que ocuparà la sala polivalent del Centre Cívic i que es podrà visitar tots els dissabtes matí i tarda. A la mostra s’hi podran veure armes de l’època, fins i tot algunes bombes com les que van caure a Campdevànol, fotografies, i utensilis diversos dels soldats i civils que van fugir cap a França, passant per la nostra comarca.

L’endemà dissabte a les 12.30h es farà una visita guiada pels escenaris del bombardeig del 27 de gener de 1939. Serà un recorregut breu, perquè va afectar una zona molt delimitada, però servirà perquè qui hi vulgui participar conegui més de prop el que va passar a Campdevànol aquell dia. De fet, es tracta d’un dels dies més tràgics de la seva història. La gent que hi vulgui participar, només ha d’escriure un correu a cultura@campdevanol.org o bé apuntar-se a les oficines de l’Ajuntament.

El mateix dissabte, però a les 18h i a la sala Diagonal, es farà un dels actes més esperats com és la projecció del documental “Quan les bombes callen. El bombardeig del 27 de gener de 1939”, dels periodistes Ruth Espuny i Jordi Altesa. Es tracta d’un film de poc més de mitja hora de durada, que explica què va passar aquell dia, a través dels testimonis de cinc persones que el van viure i que ara tots superen els 95 anys. Algunes d’aquestes persones aquell dia hi van perdre familiars i amics. Segons ha explicat Ruth Espuny, “precisament s’ha volgut fer aquest documental per poder deixar un testimoni de què va passar en aquell bombardeig, ja que hi ha molt poca informació, a part del que expliquen els que el van viure, i si no s’hagués fet, d’aquí a poc temps, tota aquesta informació l’hauríem perdut”. Tot seguit hi haurà un concert dels Randallaires, que portarà per títol Cançons d’Abans de la Guerra i de l’època.

Les jornades acabaran el diumenge amb l’acte institucional, que es farà al cementiri municipal de Campdevànol. Amb la presència d’autoritats i familiars de les víctimes dels bombardejos es farà un petit homenatge i reconeixement a totes les víctimes d’aquests dies, ja que gràcies als testimonis de l’època, s’ha localitzat la fosa comuna on es van enterrar.

Els actes estan oberts a tothom i són gratuïts, tant l’exposició de divendres, com les visites guiades, el documental i el concert de dissabte.

CARTELL DELS ACTES